Reisschema Sri Lanka - Reisverslag uit De Kwakel, Nederland van Jitske Lange - WaarBenJij.nu Reisschema Sri Lanka - Reisverslag uit De Kwakel, Nederland van Jitske Lange - WaarBenJij.nu

Reisschema Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Jitske

12 April 2017 | Nederland, De Kwakel

Dag 1 • Amsterdam-Colombo
Nachtvlucht (met overstap) van Amsterdam naar Colombo.

Dag 2 • Colombo-Marawila/Wattala/Ambakandawila
Na aankomst op de luchthaven rijden we naar Marawila, Wattala of Ambakandawila. De rest van de dag is ter vrije besteding. Reisafstand ca. 20 km.

Dag 3 • Anuradhapura
We rijden via Chilaw en Puttalama door het prachtige tropische binnenland naar de oude koningsstad Anuradhapura. Onderweg zien we het typische landschap van Sri Lanka met prachtige bloemen, kleine kerken, vele tempeltjes en rijstvelden. We arriveren rond lunchtijd in Anuradhapura en in de namiddag bezoeken we de tempel van Mihintale, waar in de tweede eeuw voor Christus het boeddhisme naar Sri Lanka werd gebracht. In Anuradhapura verblijven we twee nachten. Reisafstand ca. 190 km.

Dag 4 • Anuradhapura, stadsbezoek
Anuradhapura heeft een zeer belangrijke rol gespeeld als politiek en cultureel centrum van het land. Tegenwoordig bestaat de plaats uit twee gedeeltes; enerzijds de antieke ruïnestad met diverse cultuurhistorische monumenten, anderzijds de moderne nederzetting. In de ochtend bezoeken we de beroemde opgravingen, het 'loverstempeltje' Isurumuniya, de 'Bo-Tree', één van de oudste bomen ter wereld, de geweldige indrukwekkende stoepa Ruwanmelisseya en vele zeer oude restanten uit een bloeiend verleden.

Dag 5 • Anuradhapura-Sigiriya-Polonnaruwa
Op weg naar Polonnaruwa maken we een stop bij Sigiriya om de beroemde Leeuwenrots te beklimmen (exclusief entreegelden), één van de meest imponerende plaatsen van Sri Lanka, hierbij zien we de resten van diverse fresco’s halverwege de opgang. Bovengekomen zien we de restanten van het paleis en kunnen we genieten van een fenomenaal panorama. De komende twee nachten brengen we door in Polonnaruwa. Reisafstand ca. 175 km.

Dag 6 • Polonnaruwa, stadsbezoek
In de ochtend staat er een stadstour (vanaf november 2016 deels per fiets!) door de indrukwekkende ruïnestad Polonnaruwa op het programma. Hier vinden we de restanten van het koninklijk paleis, zoals het bad, de beroemde liggende Boeddha en het schitterende beeld van koning Parakramabahu. Rondom de stad liggen eindeloze rijstvelden tegen een achtergrond van steenrotsen. De middag is ter vrije besteding.

Dag 7 • Polonnaruwa-Dambulla-Kandy
We gaan op weg naar Kandy, de laatste koningsstad (in 1815 kwam hier, na de verovering van de stad door de Engelsen, een eind aan het Singalese koninkrijk, dat 2300 jaar had bestaan). De stad is magnifiek gelegen tussen de heuvels van het centrale bergland en aan een klein stadsmeer. Onderweg bezoeken we de Dambulla grottempel. De voor de Tamils gevluchte koning Valagam Bahu vond hier zijn ideale schuilplaats. Toen hij later de stad heroverd had, liet hij uit dankbaarheid de grotten ombouwen tot tempels. De koningen die na hem kwamen sierden de grotten op met talloze boeddhabeelden en schitterende fresco’s, waarvan de oudste ruim 2000 jaar oud zijn! Vervolgens rijden we naar Kandy, waar we de komende drie nachten verblijven. Kandy is het centrum van de traditionele cultuur van Sri Lanka. Vanavond staat er, om van deze cultuur te proeven, een wervelende culturele show (muzikanten en acrobatische dansers) op het programma. Reisafstand ca. 175 km.

Dag 8 • Kandy, stadsbezoek
Vandaag verkennen we Kandy. Zo bekijken we de beroemde Tempel van de Tand, waar de linkerbovenhoektand van Boeddha wordt bewaard en de botanische tuinen met een schat aan exotische planten, bomen en struiken. Tenslotte nemen we een kijkje bij het edelstenenmuseum (Sri Lanka is de grootste producent van gekleurde edelstenen in de wereld) en een ‘arts & crafts’-centrum, waar u wellicht een mooi souvenir vindt.

Dag 9 • Kandy, vrije dag
Een vrije dag in Kandy.

Dag 10 • Kandy-Nuwara Eliya-Bandarawela
We verlaten Kandy en gaan dieper het bergland in. Al gauw glijden de groene heuvels van eindeloze theeplantages voorbij. Hier komt de bekende Ceylon-thee vandaan. Uiteraard brengen we een bezoek aan een theefabriek en genieten we van een gratis kopje echte Ceylonthee. Onderweg zien we diverse landschappen met o.a. mooie watervallen. Neem vandaag een trui of vest mee want het kan hier fris zijn. Overnachting in Bandarawela. Reisafstand ca. 158 km. Het is mogelijk om het traject Nuwara Eliya-Bandarawela per trein af te leggen.

Dag 11 • Bandarawela-Embilipitiya
We verlaten langzaam aan het bergland en dalen weer af naar tropische temperaturen. We rijden door groene rubberlandschappen, rijstvelden, langs meren en prachtige watervallen. In de namiddag kunt u optioneel een jeeptocht naar het Yala safaripark, met wilde dieren, zoals olifanten, luipaarden, beren en krokodillen. De komende nacht zullen we doorbrengen aan het Chandrikameer. Reisafstand ca. 167 km.

Dag 12 t/m 17 - Galle-Negombo
Via een mooie tocht door het binnenland rijden we op dag 12 naar Galle. Onderweg bezoeken we een olifantenweeshuis in Uda Walawe. Jonge olifantjes die op de één of andere wijze uit hun natuurlijke omgeving zijn geraakt, worden hier verzorgd. In de oude VOC-stad Galle zien we het beroemde en unieke Dutch Fortress uit de Nederlandse VOC-tijd, één van de best bewaarde forten in Azië uit deze koloniale periode. Vervolgens gaan we naar
Negombo, hotel Camelot. Waar we heerlijk tot rust kunnen komen

Dag 16
De laatste vakantiedag. U kunt vandaag in uw strandhotel blijven. In de loop van de avond volgt uw transfer naar de luchthaven van Colombo (ca. 135 km) voor de terugvlucht naar Amsterdam.

Dag 17 • Amsterdam
Aankomst in Amsterdam. Einde van een onvergetelijke reis.

Tags: Sri Lanka