Dag 10 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jitske Lange - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jitske Lange - WaarBenJij.nu

Dag 10

Blijf op de hoogte en volg Jitske

07 Augustus 2019 | Vietnam, Hanoi

Vanmorgen kwamen we al om 5.20 aan in Hanoi.
We zijn op onze route naar het ontbijt, gestopt in het park van Hanoi. Hier waren verschillende sportactiviteiten aan de gang. De mensen waren onder andere aan het voetballen, dansen, lach yoga en tangodansen.
Dit is gewoonlijk voor de maatschappij van Vietnam. Ontzettend leuk om te zien.

Hierna zijn we doorgereden naar het hotel voor een ontbijtje. Een mooi en luxe hotel! Het ontbijt was ook erg lekker.
We konden pas vanaf 14.00 in de kamer. Daarom zijn enkele van onze groep mee gegaan met de excursie door Hanoi.

We begonnen bij het parlement en het mausoleum van Ho Chi Minh. Het communisme is hier duidelijk terug te zien. Je merkt het ook aan de sfeer. Alles is strakker en meer gespannen. Ho Chi Minh is duidelijk voor deel Vietnamezen een held en verantwoordelijk voor de grote veranderingen in Vietnam, zoals het communisme. Ho Chi Minh was een simpelere man, hij wou geen grote gebouwen, maar natuur. Hij was verder ook meer in contact met de mensen, de samenleving. In het mausoleum staat het huidige parlementarisme huis, de graftombe van Ho Chi Minh en verschillende verblijven. Alles wordt streng bewaakt.

Vervolgens zijn we doorgereden naar het literatuur museum van Hanoi. Vroeger kregen mensen hier les in literatuur en deden hier ook examen voor. Als ze dit haalde werden de dokter en kwam hun naam op een steen. Er staan verschillende schildpadden met daarop stenen met namen van doktoren. Tegenwoordig is het vooral een bron van inspiratie voor mensen en studenten. In de cultuur merk je dat het eigenlijk word verwacht van studenten om minimaal 1x naar het literatuur museum te gaan en foto´s te maken en inspiratie op te doen.

Hierna zijn we doorgereden naar een, sinds kort, toeristische plek. De trein!
Er lopen enkele sporen door Vietnam. Op enkele plekken staan huizen en café´s direct naast het spoor en lopen mensen gedurende de dag ook over het spoor. Dit was een bijzondere ervaring.

Terug zijn me met de riksja naar het hotel gereden. Een hele beleving! Zeker met het verkeer in Vietnam. De belangrijkste regel is daar: gewoon rijden en kijken wie er eerder stopt, maar zelf niet stoppen!
Leuk, maar soms ook best eng.

Je merkt dat de mensen in Noord Vietnam anders zijn. In mijn ogen zijn ze minder vriendelijk en minder zorgzaam/sociaal. Er hangt een geheel andere sfeer in de stad en bij de mensen.

Na alle bezichtigingen hebben we ons even teruggetrokken. Vervolgens ben ik samen met Tatiana naar de hoofdstraat gelopen. Wij merkte op dat het niet heel gezellig is, niet schoon en het stinkt. Een tegenvallen vergeleken met Hoi An. We konden met moeite een leuke, gezellige, schone plek vinden om te eten.
We hebben wel via het hotel een succesvolle massage geboekt. We hadden de full body. Het was een zeer goede en ontspannende massage. Zeker voor herhaling vatbaar. (Wel iets duurder dan in Doclet, maar nog steeds niet duur.)

Morgen gaan we opnieuw verplaatsen. We gaan een dag en nacht met de boot weg.