Dag 8 - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Jitske Lange - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Jitske Lange - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: Jitske

Blijf op de hoogte en volg Jitske

05 Augustus 2019 | Vietnam, Hué

´Take nothing but pictures and leave nothing but footprints.´ (Marble Mountains)

Vanmorgen zijn we met de bus vertrokken richting Hue. Hue is de oude hoofdstad van Vietnam. Onderweg zijn we op enkele plaatsen gestopt. De eerste stop was de Marble Mountain. Het is een flinke klim omhoog en gaandeweg kom je verschillende tempels tegen. Ik ben samen met een groepje met de lift omhoog gegaan. Boven hadden we direct een prachtig uitzicht over het strand en de eerste tempel. Vervolgens zijn we iets doorgelopen en hebben we enkele grotten bezocht en andere tempels. In de grot waren enkele verschillende boeddha beelden. In de tempels waren ook beelden en pilaren die waren versiert met prachtige, kleurrijke dragen. De weg naar beneden heb ik gelopen. Onderweg ben ik verschillende beelden tegengekomen van boeddha´s, draken en andere goden. Een prachtige plek die zeker de moeite waard is om te bezoeken.

Hierna zijn we verder gereden naar Hue. Onderwerk zijn we in Danang gestopt bij de drakenbrug. Een bijzondere burg waarbij een draak door de brug kronkelt.

De volgende stop was een tempel van de Cao Dai. Dit is een geloof dat meerdere verschillende geloven heeft gecombineerd. Ze ziet tekens een beelden uit het boeddhisme, hindoeïsme etc. Ook is er het alziend oog. Dit is het teken van de Cao Dia tempels. De tempel is kleurrijk en volop versiert. Bij binnenkomst gaan de vrouwen links en mannen rechts. (Dit is ook zo bij de uitgang.) We moesten onze schoenen uit doen en mochten naar boven om te kijken naar de ceremoniezaal. Een indrukwekkende zaal met draken, lotusbloemen, kraanvogels, het alziend oog etc.

Daarna kwamen we aan bij het hotel in Hue. We hebben onze koffer weggebracht en zijn doorgereden naar de ´Citadel´. Dit is een oud koninkrijk. Helaas is veel vernietigt tijdens d oorlog door bombardementen. In enkele muren zie je nog de kogelgaten. Voor de ingang staat 9 kanonnen. (geluksgetal in China). 5 voor de elementen en aan de andere kant 4 voor de seizoenen. Bij het gebouw van de ingang zijn er verschillende ingangen. Er is een ingang voor de olifanten, de koninklijke familie, de officieren en andere medewerkers. Er zijn verschillende tempels en poorten. Een indrukwekkend groot gebied met mooie tempels en gebouwen. Onderweg kwamen we een groep Chinezen tegen. Wij wilden met hen op de foto, maar zij ook met ons, dit omdat veel Aziaten een witte/blanke kleur als mooi zien. Ik ben ook een paar keer gevraagd voor een persoonlijke foto. (Being famous for a day.)

Na de Citadel zijn we met een taxi terug gegaan naar het hotel. (Lopen was toch wel erg ver.) Daarna zijn we gaan eten bij een restaurant van een Fransman en een Vietnamees. De man is Frans en is getrouwd met een Vietnamees, samen hebben zij dit restaurant met een Frans/Vietnamese keuken.

Morgen gaan we een boottocht doen en ´s avonds gaan we met de nachttrein richting Hanoi.